És tényleg Mosolyország! :)

2010.05.09

Thaiföld (és egyáltalán a nagy Kelet felé menni) soha nem fordult meg a fejemben mint utazási cél. Mindig úgy gondoltam ezekre az országokra, hogy az egy más világ, ott csak nyomor van, 1-2 érdekes dolog biztos található ott, de ennyi. Egyszóval általánosítottam, de nagyon, amit nem kellett volna, de jobb erre előbb rájönni mint később vagy (Isten őrizz!) soha.
Amint említettem, nem volt régi álmom mint sokaknak, hogy én odamajdegyszertalán... Spontán jött az ötlet. Egyik ismerôsöm oda vágyott, nem volt útitársa és mivel nagyon rámfért már egy pár hetes kikapcsolódás, "csak el innen" érzés jó messzire, így kaptam az alkalmon. Nem gondoltam nagyon bele hogy mi vár rám, de amikor megszületett az ötlet, akkor lázasan kezdtem bújni a netet, kérdezgettem ismerôseimet aki járt már ott, hogy milyen is... Rosszat senki nem tudott mondani.
Az ötlet kipattanása január eleje körül lehetett - január utolsó napján már a gépen ültünk. Mindent magunk intéztünk (repjegy (Aerosvit), vízum, biztosítás, szállás, stb.), de mielôtt erre a döntésre jutottunk volna, azelôtt azért érdeklôdtünk pár utazási irodánál, hogy hova, mi, mennyi, mikor. Eléggé húzós árakon kínáltak mindent, ráadásul a neten böngészve ezerszer jobb szállásokat találtunk, így a saját szervezésnél maradtunk. Nem bántuk meg, sokkal olcsóbban jött ki az egész út - így ezt csak ajánlani tudom mindenkinek, aki szereti a kihívásokat, másodsorban pedig nem mindegy mennyit költ egy ilyen "kiruccanásra". És persze nem utolsó szempont az sem, hogy pl. ha itthon a szállást elôre kifizeted és ott derül ki, nem is olyan szuper minden mint ahogy mondták (messze van mindentôl, nincs élet, rossz a személyzet, csótányok vannak a szobában, stb.) akkor sajnos már nem nagyon ugrálhatsz, mert a pénzedet nem kapod vissza ha más szállás után nézel, azzal meg nem biztos hogy sokra mész, ha itthon az utazási irodánál ütöd az asztalt kártérítés miatt. Magyarán megspórolod az idegeskedést, valamennyi pénzt, valamint kellemetlen pillanatokat magadnak és másoknak. Ha rugalmas vagy, megoldod.

Ennyi bevezetô után akkor íme a beszámoló. :)

2,5 hét alatt szerveztük le az utunkat - csak azt tudtuk, hogy 3-4 napot Bangkokban leszünk, utána át Koh Chang szigetére és az utolsó 2 nap szintén Bangkok a repülô miatt. Ez persze menet közben változott, de errôl majd késôbb.

Itthon a hostelworld.com-on foglaltuk le szállásunkat Bangkokban - igényes képek voltak fent, gondoltuk nagyot nem csalódhatunk, maximum keresünk másikat. Koh Chang ötlete úgy jött, hogy mivel tudtuk az emberek nagy része úgyis Koh Samui-ra, Pattaya-ra, Phuket-re vagy Phi Phi-re megy, mi csakazértsenem :) Nem vágytunk magyar turistákra (nyaraláskor szerintem ez érthetô), de minden más nemzetségüekre annál inkább!
Amikor vártuk a repülôt nagyon érdekes volt abba belegondolni, hogy most még téli hacuka van rajtunk, de nemsokára azt pálmafás gatyára válthatjuk. :) Délelôtt 10-kor indult a gépünk, sok magyar illetve mégtöbb ukrán pajtással a fedélzetén (ugyanis Kievben átszálltunk egy másik gépre).
Odafele az út nem tünt hosszúnak, valószínü, hogy az izgalomnak köszönhetôen. Életem során ez volt az elsô olyan utazásom, ami 2 óránál tovább tartott és nem európai ország az uticél. Biztos átélték már páran azt, amikor úgy érzed, tényleg a világ végére mész. Amikor olyan messze vagy, ahova sok ember nem tud eljutni és neked mégis sikerül, ahol mást mutat az óra mutatója, ahol megszünik minden és úgy érzed, hogy egy univerzum választ el az otthoniaktól.
Megérkeztünk pár óra után Kievbe. Míg otthon nem volt akkor hó, ott méteres volt. Furcsa volt azt érezni, hogy pár óra után meg hôgutát fogunk kapni. :) Átszállás, újabb órák elteltek a magasban, aztán hajnal 4-kor megérkeztünk Bangkok repterére. Nem öltöztünk nagyon vastagon, azért hosszúnadrág/felsô muszáj volt, de amikor kiléptünk a reptérrôl, kicsit úgy éreztük, talán túlzásba vittük még ezt is és le a ruhákkal itt és most! :) Aki ment már úgy, hogy télbôl a nyárba, az tudja mirôl beszélek. Elsôre kibírhatatlan páratartalom + kb. 30 fok - mindez januárban! Hihetetlen érzés volt!
Rögtön a kijáratnál várták a taxisok a kicsit megszédült turistákat, nagyon kedvesek voltak és segítôkészek, persze angolul nem sokat tudtak, így a neten kinyomtatott szállásinfókkal és térképpel vhogy megértettük egymást.
A szállás sokkal jobb volt, mint amire számítottunk. Angolul beszélô recepciós leányka, vadonatúj épület (1 éve adták át), a szobákban tikkfából készült minden, tetôteraszon medence, sziklakert, miegymás. Nem volt zsúfolásig (alán azért, mert nem a központban volt, hanem kb. 15 percre taxival), de aki szereti, ha nyugi van körülötte annak meleg szívvel ajánlom. Mi elég nyitottak vagyunk ilyesmire, így nekünk pont kapóra jött. Bár amikor végigmentünk az utcán, akkor elég érdekes volt, hogy mindenki megbámult minket - mint kiderült, pár hónapja már, hogy nem járt arra turista, így meg voltunk kb.fél évre a beszédtéma. :)
Szóval szállásunk hibátlan volt, akinek kell róla info, annak szívesen megírom.
Az idôeltolódás miatt (+8 óra oda) és a repülôút (11 óra) valamint a lázas izgulás miatt eléggé kifulladtunk, így az elsô nap szinte alvással telt, ami nem meglepô. Felkelés után nyakunkba vettük a várost, amit az útikönyvek többsége leír, azokon a helyeken voltunk (szándékosan nem írom le melyek ezek). Hihetetlen, de sok helyen nagyon kevés összeget kérnek a belépésre, így pl. a Fekvô Buddhához is. A Grand Palace-t mindenféleképpen meg kell nézni valamint egy hajókázásra is be kell fizetni. A hajókázás árából (a hajó hasonlít a gondolára, csak motorral működik) szintén lehet alkudni. Az ár nem személyre van, hanem hajóra, így érdemes másokkal beülni és osztozkodni, hely bôven van. Mi is így tettünk, csatlakozott hozzánk két fiatalember, Varta (orosz) és Christian (német), akik pár órája ismerkedtek meg a reptéren. Olyan jól összebarátkoztunk, hogy a nap hátralevô részét is velük töltöttük, amit nem bántunk meg.

Nagyon sok dolog van amit megosztanék Veletek, így most inkább felsorolásszerüen írnám meg a tapasztalataimat pár dologról.

KÖZLEKEDÉS

Balirányú, mint Angliában. Eleinte nehéz megszokni, hogy a vezetô az anyósülésen ül. Nôt elôl ülni az ottani anyósülésen (vagyis bal oldalon) ritkán látni, ha vkit odaültetnek (fôleg egy idegent, pláne ha külföldi), akkor azt nagyon nagy megtiszteltetésnek kell venni! Nekem volt részem ebben, ki is húztam magam. :)

TAXI

Érdemes térképen megjelölni, hova is szeretnél menni, mert angolul nem értenek, thai nyelven meg nem sokan beszélünk, így lehet, hogyha bepróbálkozol az utcanév kimondásával, ô félreérti és elvisz totál az ellenkezô irányba. Bár ha vki erre utazik... :) A jobb szállásokon található egy kis prospektus, amin rajta van kifejezetten taxisokank, hogy melyik utcán található az, merre kell menni, még térképen is ábrázolva van.

Érdekesség, hogy csak Toyota típusú taxikat láttunk és elég érdekes színekben. Rózsaszín, békazöld, hupikék, sárga, stb. Érdemes bekapcsoltatni az órát ha vki biztosra akar menni. De ha mindig ugyanazon az útvonalon mész és ha óra nélkül is megpróbálod, akkor sokszor olcsóbban jön ki. Ha 1-2 alkalommal kipróbáltad az óra nélkülit, a következô alkalomkor már tudod az arányokat, és tudsz alkudni.
Amúgy a taxi nevetségesen olcsó, a szállásunk kb. 15-20 percre (cc. 13 km) volt a belvárostól és került max. 100-150 Bath-ba (550-850 Ft)

TUK-TUK

Vicces. Nem lenne rossz ilyeneket Budapesten is alkalmazni. :) Meg kell kérdezni a tarifát elôre, alkudni egy kicsit, ha sokat alkuldsz, akkor lehet hogy otthagy, de ennek kicsi az esélye. Némelyik nagyon gyorsan tud menni és amit soha nem lehet megszokni, hogy állandóan dudálnak. Nagy távokat megtenni ezzel a szerkezettel nem érdemes, egyrész mert a belváros hihetetlenül szmogos és a kipufogógázokat közvetlen közelrôl beszívni nem éppen egészséges. Persze ha kábulatba akarsz esni és máhogy nem megy, akkor hajrá! :)

SZONGTOJ

Inkább a szigeteken használják ezt, ez olyan taxiféleség, ahol nincs beépített óra, hanem a hasukraütve mondanak egy árat és abból alkudhatsz ha tudsz. A szongtojokat úgy kell elképzelni, mintha egy kis teherszállító autó platójára egymással szembe tennének két padot, ami ülésként szolgál a kedves utasok számára. Kényelmesen maximum ezen a platón kb. 6 ember férne el - nekünk volt "szerencsénk" abban, hogy egy ilyen utazás alkalmával a platón voltunk 12-en és még elôl ültek hárman... Na akkor kicsit halálfélelmünk, fôleg akkor, amikor a hegyrôl lefelé a t?éles kanyart bevettük úgy 80 km/h-val... A szongtojokat bárhol leinthetjük, hiány nincs belôlük szerencsére.

METRÓ

Nagyon modern, de a thai emberek közül csak az használja, aki már a középosztály feletti rétegbe tartozik. Kicsivel olcsóbb mint itthon, de ez ottani viszonylatban nagyon is luxus. Ha vki kipróbálja a metrót, akkor itt találkozik értelmiségi thai emberekkel.. A szerelvényekben légkondi, szemmagaságban kisképernyôjü LCD televíziók amik reklámokat, filmelôzeteseket mutatnak. Angolul is bemondják milyen megálló következik, de ki is van írva.

MOTOR

Mint Hollandiában a bicikli, itt a motor a fô közlekedési norma. Nem egyszer egy egész családot (5 fôt) láttunk egy Simson nagyságú motoron, de néha kisebben. Nincs bennük félelem, mennek mint a golyó, kézzel indexelnek, szalomoznak megállás nélkül, egy piros lámpánál ötven motoros is várakozhat egyszerre. Használnak bukósisakot de ennyi.

KAJA-PIA

Itthon felkészítettek, hogy hasmenés garantált - ha nem a víztôl, akkor a kajától. Én készültem mindennel, egy kis patikát vittem magammal (széntabletta, Aspirin, stb.), szerencsére nem volt rá szükségem. De! Talán mi voltunk annyira szerencsések, hogy nem kaptunk el semmit vagy csak edzett a gyomrunk. Pedig mindig az utcán ettünk, amitôl valamennyi útikönyv óv mindenkit. De máshol nagyon lehetôséged nincs enni. Pontosabban van, de annak nincs meg a varázsa, nem olyan ízü, nem kerül annyiba, stb. Szóval nem olyan. Az utcán fôznek a thai-ok, szó szerint úgy, mintha az Andrássy úton a járdán ki lennének pakolva az ottlakok müanyag székekkel, grillezôvel, wok-kal, és a két kezük hétfele járna. :) Istenieket lehet ilyen helyeken enni, de érdemes olyan helyre beülni, ahol sok a helyi - ahol csak 1-2 ember van, az nem jó. Mindent frissen egyetek, soha ne kérjetek kész ételeket! A grillezésre váró husik sokszor nincsenek letakarva vagy lefedve vmivel, így azt nem ajánlatos enni. Mi a sok rizsevéstôl és a napi több órás gyaloglástól kb. 2-3 kg-ot fogytunk, így egy ilyen túra még fogyókúrának is jó! Nem ajánlom az orjalevest, olyan, mintha felmelegített kocsonyát ennél, sótlanul.

Ami nekik alig csípôs, az lehet, hogy neked ehetetlen, vagyis vigyázni kell az ilyen ételekkel! A zöldséges rizs csirkével/tenger gyümölcseivel páratlan, nem tudtuk megunni!
Ne lepôdjön meg senki, de ôk nagyon szeretik a sült tücsköt, selyemhernyógubót, egyéb bogarakat enni - ráadásul mindezt desszertnek! Ôk ezt úgy eszik, mint mi a szotyit. Mármint mennyiségben kell ezt érteni. A tücsök tényleg jó (bevállaltam, 1x élek vagy mi :) ), a hernyóból már nem tudtam megenni hármat se.
A thai lakosság nagy része otthon nem fôz, hanem az utcán veszi meg, amit úgy kell elképzelni, hogy egy hôálló zacskóban kimérik neki külön-külön a rizst és a fôételt hozzá, ha kér, akkor a levest is. Ez megy be a szatyorba és kész a vacsi. Mindez fillérekért.
Említésre méltó az ananász, ami olyan mézédes, hogy itthon még konzervbe sem kapsz ilyet! :) Meghámozva, felkockázva, fogpiszkálóval/villával egy fél ananász került kb. 60 Ft-ba... És nagyon jólaktál vele, mert Isteni és rostos. Azt nem tudtuk megfejteni, hogy miért adank hozzá kis zacsiba rózsaszín szín? sózott cukrot (legalábbis erre emlékeztetett az íze), de inkább kiahgytuk.
A jégalmának nem sok íze van, meg kásás is, nekem nem jött be. A kókuszlé kipróbálása ajánlott (csakis frissen!), ettôl sem dobtam egy hátast, de üdítô!

Az italokról annyit, hogy az alkohol drága és nem is lehet sok helyen kapni. Vizet csapból ne igyunk, szállásokon üveges/palackozott víz (díjtalanul) található a minibárban, amit el lehet vinni, pótolni fogják. A Coca-Cola, Fanta és minden olyan üdítônek, aminek tudjuk hogy milyen az íze, na ott nem olyan! Mivel máshol készül, másmilyen vízbôl, az íze is más lesz. Nem rossz, csak más. Így ne kezdjük panaszkodni, hogy nem is azt kaptuk amit kértünk. Az az, csak más.

VONAT

Volt szerencsénk megtapasztalni ezt is, a világért se hagyja ki az, aki bevállalós! Ezt épeszü ember nem próbálja ki, csak az, aki többre és többre vágyik és zizzant. Mi azok vagyunk, így naná, hogy kipróbáltuk! :)

Ratchaburi városába igyekeztünk, ahol az úszópiacra voltunk kíváncsiak. Vonattal Bangkokból kb. 2 óra. Oda-vissza a jegy volt kb. 600 Ft (!!!), de lehet hogy sokat írtam. Mehettünk volna jóval drágábbért is, ami nem azért volt drágább, mert gyorsabb, hanem azért, mert olyan típusú vonat visz el, mint ami nálunk megy az esztergomi vonalon. Mi csakazértse, jó nekünk a harmadosztályú vonat is. Nem bántuk meg!!! A kocsik oldalára tényleg ki is van írva, hogy 3. osztály, hütésnek a plafonon ott a ventillátor, de a lehúzott ablak többet ér - persze csak ha le tudod húzni. Vonattal turista nem igazán utazik, de thai annál inkább! Kacsával, tyúkkal, zsák rizzsel, mindenhogy. A vonatból látod csak meg, hogy milyen az élet Bangkok után - nyomornegyedek, eláztatott rizsföldek, stb. Aki igazán meg akarja ismerni az ottani létet, muszáj vonatoznia.

THAIOK

Velünk mindenki segítôkész volt, még az is, aki egy kukkot nem értett angolul, de lelkesen magyarázta nekünk thaiul, mi merre... :) Lelkesek, kedvesek, nagyon alázatosak, segítôkészek, lépten-nyomon mosolyognak rád. Ha már nem mosolyog, az már vagy nagyon "városi" vagy vmi nagyon nagy baja van. :) Ha belépsz ebbe az országba, akkor a mosolygás rádragad - ha onnan hazajössz, akkor ez pár napig tart, de utána lehúz a valóság... De ebbe most nem megyek bele.

A koruk megállapíthatatlan! Volt szerencsénk egy thai testvérpárral összebarátkozni, akiknek egy kicsi étterme volt a szállásunkkal szemben. Mivel nagyon ki voltunk éhezve palacsintára (nagyon finom a thai banános palacsinta, nem kihagyni!!) és a környéken sok étterem nem volt, így benéztünk. Rajtunk kívül más nemzetíségü nem volt persze, csak a testvérek, a felszolgálók és pár barát. Amikor beléptünk, akkor úgy néztek ránk (mosolyogva) mintha a Holdról jöttünk volna. Zavarukban negyedjére sem tudták az üdítôt jég nélkül kihozni, ami azért nem volt bosszantó, mert édesek ahogy nulla felszolgálói tapasztalattal kiszolgálnak és bólogatnak, hogy értik amit kérsz, de aztán mégse. Nem lehet rájuk haragudni, mert szinte mindenhol ez van - talán kivétel ez alól a puccos éttermek. Szóval aki nagyon maximalista másokkal szemben még külföldön is, az ne menjen ebbe az országba!
Az említett testvérpár fiú tagja amolyan igazi thai szépségnek számított - nagyon kevés helyes férfit lehet látni, mi a 17 nap alatt négybe botlottunk bele (számoltuk! :) ), és Ô volt az egyik. Lényeg a lényeg, hogy kb. 32 évesnek néztük - amikor megmondták a korát, dobtunk egy hátast. 42 éves múlt! Nem mertünk belegondolni hogy fog kinézni ha majd 70 éves lesz? :)

Szinte mindenhol látni a király fotóját - plakátokon, épületeken, újságban, tényleg mindenhol. Nagyon tisztelik kint, sokat tesz a népért, fotózni nem illik és megjegyzést tenni sem!!! Ugyanez vonatkozik a buddha szobrokra is!!!

LÁNYOK

Nagyon sok embernek az jut eszébe Thaiföldrôl, hogy a pasik csak azért járnak oda, hogy szó szerint kölcsönözzenek egy lányt több napra/hétre, aki a kedvébe jár Természetesen itt most a szexrôl van szó, mindenki tudja ezt. Az ami kint zavart, az ez. Lépten nyomon azt láttuk, hogy a turista pasik csak thai lánnyal voltak. Fôleg a középkorúak... 50 éves 16 éves thai lánnyal - rengeteg ilyennel szembesül az ember. A lányok nagy része nagyon csinos, fiatal, angolul beszél, és nem azért teszi mindezt, mert kedve van hozzá, hanem mert el kell valahogy tartania a családját, a kisöccsét, a beteg mamát, stb. Ottartozkodásunk alatt ha láttunk kettô "normális" párt (európai európaival) akkor sokat mondok. Sajnos, ez a valóság. Sok pasi ezért megy ki ebbe az országba, de ezt nem kell általánosításnak venni. Nagyon olcsó minden lány, de sok választásuk nincs is.

A félreértések elkerülése véget azért hozzátenném, hogy a thai lányok nagyon is félénkek, szépek, szerények és többségük tisztességesen dolgozik (varrodába, konyhán, egyéb). Vagyis nem megvetni szerettem volna ôket, hanem a "turistás" lányokat szerette volna kiemelni. És még azt is hozzátenném (hihetetlne sokminden jut eszébe az embernek ilyenkor! :) ), hogy ezeket a lányokat nem úgy kell elképzelni, hogy vastagon áll rajtuk a smink, mindent megmutató ruhában vannak felöltözve, stb. Szó sincs errôl! Teljesen hétköznapi ruha, haj, stb., nem különböznek társaiktól! Sokaknak szemében azért ott láttam a keserüséget, hogy "miért pont Én"?

TRANSZVESZTITA

Errôl csak annyit, hogy nagyon meg kell nézni, hogy aki leszólít (fôleg bárokban), az lány-e vagy sem. Ez rögtön kiderül, ha mondjuk a hangszálait már nem mütette meg (bomba nô + mély hang, hmmmm? :) ) vagy ha mégis ilyen a kicsike, akkor a vállukat érdemes még szemügyre venni. Mindenesetre nagyon szépek, csúnyát nem is igazán láttunk. Itt ez el van fogadva, nem kell ôket kigúnyolni, mutogatni rájuk, mert az sértés. A fiatal pasik szokták magukat sminkelni, ha otthon nem volt rá idejük, akkor a közlekedési eszközökön - vagyis nem meglepôdni, ez itt természetes!

A mappában található képek előnézete nyaralások (2007 ill. 2009)